Uygulamalarımız appstore googleplay

#Diyarbakır

gazeteci63.com - Diyarbakır haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Diyarbakır haber sayfasında canlı gelişmelere ulaşabilirsiniz.

Urfa, Mardin’in Gerisinde Kaldı Haber

Urfa, Mardin’in Gerisinde Kaldı

Urfa’dan 39,1 Milyon Dolar İhracat Güneydoğu Anadolu'dan Mayıs’ta 902,7 milyon dolar ihracat yapıldı. Güneydoğu Anadolu Bölgesi, mayıs ayında toplam 902,7 milyon dolar ihracat gerçekleştirirken, Gaziantep 757 milyon dolarlık ihracatla bölgenin lokomotif ili olmayı sürdürdü. GAİB'ten yapılan açıklamaya göre, Mayıs ayında Mardin 69,8 milyon dolar, Şanlıurfa 39,1 milyon dolar, Diyarbakır 15,8 milyon dolar, Kilis 11,4 milyon dolar ve Adıyaman 4,3 milyon dolar ihracat yaptı. Yılın ilk beş aylık döneminde ise Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nin toplam ihracatı 4,8 milyar dolara ulaşırken, Gaziantep aynı dönemde 4,1 milyar dolarlık ihracata imza attı. Açıklamada görüşlerine yer verilen GAİB Koordinatör Başkanı Mete Akcan, küresel ve bölgesel makroekonomik gelişmelerin dış ticaret üzerindeki etkilerini yakından takip ettiklerini belirtti. İlk beş aya ait ihracat verilerinin, mevcut ekonomik koşullar ve piyasa dengeleri çerçevesinde değerlendirilmesi gerektiğini ifade eden Akcan, iş dünyasının değişen pazar koşullarına uyum sağlama, üretim kapasitesini koruma ve sürdürülebilir dış ticaret hedefleri doğrultusunda çalışmalarını sürdürdüğünü kaydetti. Mayıs ayında gerçekleştirilen faaliyetlere de değinen Akcan, GAİB'in yalnızca ihracat rakamlarına odaklanmadığını, dijital dönüşüm, sürdürülebilirlik, eğitim ve gençlerin gelişimine yönelik projeleri de hayata geçirdiğini aktardı. Akcan, "Güneydoğu Anadolu Bölgesi olarak ihracatta elde ettiğimiz başarıyı yalnızca rakamlarla değil, bilgi, teknoloji, sürdürülebilirlik ve insan kaynağı yatırımlarıyla da güçlendirmeyi hedefliyoruz." ifadesini kullandı. Gaziantep Sanayi Odası (GSO) Yönetim Kurulu Başkanı Adnan Ünverdi de mayıs ayında Gaziantep'ten 757 milyon 31 bin dolarlık ihracat gerçekleştirildiğini bildirdi. Ünverdi, Kurban Bayramı nedeniyle iş günü sayısının azalmasının ihracat rakamlarını etkilediğini belirterek, ocak-mayıs döneminde kentten 4 milyar 124 milyon 998 bin dolarlık ihracat yapıldığını ve Gaziantep'in ihracatta 6. sıradaki yerini koruduğunu ifade etti. Sanayi ve ihracattaki daralmaya dikkati çeken Ünverdi, üretim ve ihracatı destekleyecek tedbirlerin alınması, finansman imkânlarının geliştirilmesi ve teşviklerin artırılması gerektiğini dile getirdi.

Üniversite Bahçesinde Petrol Çıkacak Haber

Üniversite Bahçesinde Petrol Çıkacak

Diyarbakır'ın Dicle Üniversitesi (DÜ) yerleşkesinde petrol için 6 sondaj kuyusu açılıyor. Diyarbakır'ın merkez Sur ilçesinde yer alan üniversite kampüsünde, DÜ yönetimi ile bölgede arama ve işletme ruhsatına sahip tek firma olan PETAR Doğal Gaz ve Petrol Araştırma AŞ arasında 10 yıllık işletme sözleşmesi imzalandı. Toplam 20 milyon dolarlık yatırımla hayata geçirilecek proje kapsamında, kampüsün 45 bin metrekarelik sahasında iki lokasyonda ilk etapta petrol için 6 sondaj kuyusu açılacak. "Günlük yaklaşık 150 varil bir petrol arzı söz konusu olacak" DÜ Rektörü Prof. Dr. Kamuran Eronat, AA muhabirine, sahada doğal gaz değil petrol rezervi keşfedildiğini vurgulayarak, haberi ilk aldıklarında büyük bir şaşkınlık yaşadıklarını söyledi. "Üniversitemizde petrol bulunduğu haberleri bize ilk etapta geldiğinde şaşırdık. Diyarbakır petrol bölgesi ve üniversitemiz Türkiye'nin en büyük 2'nci arazisine sahip bir üniversite olduğu için bunu bir doğal sonuç olarak kabul ettik. Bu elbette sevindirici bir gelişmeydi. Burada bulunacak olan petrol devletimizin gücüne ve kudretine bir nebze olsa da katkı sunacağı için üniversite adına bize sevinç ve mutluluk verdi." ifadelerini kullanan Eronat, iki lokasyonda 3'er kuyu olmak üzere toplam 6 kuyunun açılacağını bildirdi. Eronat, rezerve göre kuyu sayısının artabileceğini belirterek, şöyle devam etti: "On yıllık bir anlaşma yaptık. Günlük yaklaşık 150 varil bir petrol arzı söz konusu olacak. Bu ise yılda 32 bin 350 varile kadar çıkıyor ve ümit ederim daha da üst seviyelere kadar çıkacaktır. Ekim ayı içerisinde petrolün gün yüzüne çıkartılması hedeflenmekte. Bu üniversitemizi de mutlu kıldı çünkü buradan çıkacak olan petrol ile devletimize katkı payımızı biz de sunacağız. Devletimize olan yükümüzü hafifletmiş olacağız. Sonuç itibarıyla petrole çok ihtiyaç duyduğumuz bu süreçte üniversitemizde petrolün bulunması bizlere bir umut ışığı da oldu. Temennimiz bu rezervin bereketli, zengin ve faydalı olmasıdır." "Gelirin, petrolün rezervine göre artmasını temenni ediyoruz" PETAR Doğal Gaz ve Petrol Araştırma AŞ ile yaptıkları sözleşme ile üniversiteye yüzde 3 bir pay verilmesinin öngörüldüğünü bildiren Eronat, şöyle konuştu: "Bu pay bizim özellikle hedeflerimize ulaşmamızda bize güven vermekte, istikrarın sağlanacağını düşünmekteyiz. Aynı zamanda devletimize olan yükümüzün hafifletileceği noktası da bize ayrı bir huzur vermektedir. Yaklaşık 20 milyon dolarlık bir yatırım söz konusudur. Bunun ciddi bir istihdama sebebiyet vermesini beklemekteyiz. Üniversitemize bugünkü değerlerle yılda yaklaşık 32 milyon lira bir gelir sağlayacağı düşünülmektedir. Bu gelirin petrolün rezervine göre artmasını temenni etmekteyiz." Petrol rezervlerinin bol olması temennisinde bulunan Eronat, "En başta devletimiz kazansın. Ondan sonra bize düşen katkı payıyla da eğitimimize, duvarımıza bir tuğla ekleyelim. Üniversitemizin ilerleyen yıllarında stabil bir katkı payının olması bir güven unsurunu da yaratacaktır. Hedefleri büyütecektir. Zorlukları kolaylaştıracaktır ve sonuç itibarıyla daha rahat inisiyatif alma noktasında hareket etmemizi sağlayacaktır." ifadelerini kullandı.

Deprem Şanlıurfa’da Hissedildi Haber

Deprem Şanlıurfa’da Hissedildi

Malatya'nın Battalgazi ilçesinde saat 09.00'da 5,6 büyüklüğünde deprem meydana geldi. Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığının internet sitesinde yer alan bilgiye göre, merkez üssü Battalgazi ilçesi olan 5,6 büyüklüğünde sarsıntı kaydedildi. Depremin 7,03 kilometre derinlikte meydana geldiği belirlendi. Malatya'da ihbar yok Malatya Valisi Seddar Yavuz, AA muhabirine, tüm Malatya ve civarındaki illere geçmiş olsun dileklerini iletti. Saha tarama çalışmalarının devam ettiğini anlatan Yavuz, "Şu ana kadar bir olumsuzluk ihbarı almadık. Arkadaşlarımız sahada tarama çalışması yapıyor. Herkese geçmiş olsun, Allah böyle afetleri kimseye yaşatmasın." diye konuştu. Civar illerden hissedildi Deprem, Malatya'nın yanı sıra Kahramanmaraş, Gaziantep, Adıyaman, Şanlıurfa, Diyarbakır, Elazığ, Kayseri ve Sivas'tan da hissedildi. Sarsıntının hissedilmesiyle vatandaşların binalardan ayrılmaya çalıştıkları ve boş alanlarda bekledikleri görüldü. AFAD: Saha tarama çalışmaları devam etmektedir AFAD'ın NSosyal hesabından yapılan açıklamada, şunlar kaydedildi: "Malatya ilimizin Battalgazi ilçesinde saat 09.00'da meydana gelen ve Adıyaman, Elazığ, Tunceli, Şanlıurfa illerimizde de hissedilen 5,6 büyüklüğündeki deprem sonrası an itibarıyla olumsuz bir durum bulunmamaktadır. Saha tarama çalışmaları devam etmektedir. Etkilenen vatandaşlarımıza geçmiş olsun dileklerimizi sunarız." TBMM Başkanı Kurtulmuş'tan geçmiş olsun mesajı TBMM Başkanı Numan Kurtulmuş, sosyal medya hesabından paylaştığı mesajında, "Merkez üssü Malatya'nın Battalgazi ilçesi olan ve çevre illerde de hissedilen depremden etkilenen tüm vatandaşlarımıza geçmiş olsun dileklerimi iletiyorum. Rabb'im ülkemizi her türlü afetten muhafaza etsin." ifadelerini kullandı.

Bölgede Üzümde Artış Bekleniyor Haber

Bölgede Üzümde Artış Bekleniyor

Diyarbakır'da 16 yıl süren çalışmayla ıslah edilen üzüm çeşidiyle verimde artış sağlanacak. Tarım ve Orman Bakanlığı Tarımsal Araştırmalar ve Politikalar Genel Müdürlüğüne (TAGEM) bağlı GAP Uluslararası Tarımsal Araştırma ve Eğitim Merkezi (UTAEM) kurulduğu 1962 yılından bu yana yaptığı çalışmalarla hem bölge hem de ülke tarımına ivme kazandırdı. Buğday, arpa, kırmızı mercimek, nohut, pamuk, çeltik ve yem ile tıbbi ve aromatik bitkiler başta olmak üzere son olarak da tescillenen "Mazrone" üzümle birlikte 56 çeşidi ıslah eden merkez, çiftçinin yüksek verim elde etmesine ve sanayicinin de yüksek kaliteye ulaşmasına katkı sağladı. Merkez, başta Diyarbakır, Mardin ve Batman olmak üzere Şanlıurfa ve Elazığ'da da yetiştirilen ve bölgede "şire", "Mezrone" veya "Mazrone" ismiyle bilinen üzüm çeşidinde son yıllarda artan kuraklık ve hastalıklar nedeniyle meydana gelen kayıpların önüne geçmek için çalışma başlattı. Uzmanlar tarafından yaklaşık 16 yıl süren çalışmalarla ıslah edilen çeşit, Tarım ve Orman Bakanlığı Tohumluk Tescil ve Sertifikasyon Merkez Müdürlüğünce "Mazrone" ismiyle tescillendi. "Bu üzümün şıra ve şeker oranı yüksek" GAP UTAEM Müdürlüğü Bahçe Bitkileri Bölümü Başkanı Murat Kaya, AA muhabirine, tescil edilen üzümün bölgede en çok tercih edilen çeşit olduğunu söyledi. Son yıllarda bazı hastalık ve filoksera zararlısı (özellikle asmanın kök bölgesini emerek hastalık oluşmasına neden olan böcek) ile yağış azlığına bağlı yer altı sularının eksilmesinden kaynaklı söz konusu çeşidin yetiştirildiği bağların çoğunda kuruma ve verimde gerileme meydana geldiğini belirten Kaya, bu nedenle bu çeşitle ilgili ıslah çalışması başlattıklarını dile getirdi. Çeşidin yaygın olarak Diyarbakır, Mardin ve Batman'ın bir bölümü ile Şanlıurfa ve Elazığ'ın Diyarbakır sınırlarına yakın bölgelerinde yetiştirildiğini anlatan Kaya, "Bu üzümün şıra ve şeker oranı yüksek, ince kabukludur. Yoğun olarak şıralık olarak kullanılmakta ama damak tadına çok uygun olduğu için sofralık da çok fazla tercih edilmekte. Kabuğu ince olduğundan ne kadar fazla yerseniz yiyin bu rahatsız etmeyen bir üzüm çeşidi." ifadelerini kullandı. Kaya, bu üzümden yöredeki halk tarafından "kışlık tatlı" olarak tabir edilen başta pestil, sucuk ve pekmez olmak üzere farklı ürünler elde edildiğini kaydetti. Islah çalışmaları kapsamında 2009'da hazırladıkları projenin kabul edilmesiyle 2010'da çalışmalara başladıklarını anlatan Kaya, şöyle konuştu: "Diyarbakır'ın Ergani ve Çermik ile Mardin'in Midyat ve Savur ilçelerinden toplam 9 köyde 5 bin 511 omca (üzüm asması) üzerinde çalışma yürüttük. Çalışmada belirlediğimiz 23 klonu müdürlük arazimize getirip koleksiyon bağımızı kurduk. 23 klondan kurduğumuz koleksiyon bağında yaptığımız çalışmalarda özellikle iklim koşulları, hastalık, zararlara dayanıklılık, verim ve kalite yönünden üstün özellik gösteren ileri çıkan bir kolon baş adayımızı belirledik. Bunu da tescilledik." "Geleneksel yöntemle bölgede şu anda en fazla dekara 500 kilogram verim elde edilebiliyor ama tescil ettiğimiz çeşitle modern bağcılık yöntemleri kullanılarak 1500 kilogram çok rahat alınabilecek durumda ve böyle bir sonuç elde ettik." diyen Kaya, bunun da geleneksel bağcılığa göre 3 kat verim artışı sağlandığına dikkati çekti. Bu çeşidinin bölge ve ülke ekonomisine büyük oranda katkı sunacağını anlatan Kaya, en kısa sürede bu çeşidi aşılı fidan olarak üreticilerle buluşturacaklarını, buna ilişkin damızlık bahçelerini oluşturduklarını bildirdi. Merkezde 5 yıl önce üzümle ilgili anaç damızlık birimini kurduklarının fakat modern bağcılığın gelişmesi için aşı ünitesine ihtiyaç duyduklarını anlatan Kaya, "Tek sıkıntımız aşı ünitesi. Onun için de gerekli yerlere projeler sunduk. Aşı ünitesini kurarsak inşallah bölge üreticisine, çiftçisine, bağcısına güzel, sağlıklı, fidanlarımızı üretip bölge bağcılığına çok katkı sunacağımıza inanıyoruz." diye konuştu. "Üzümün üreticilere ulaştırılması için çalışmalarımıza devam edeceğiz" GAP UTAEM Meyvecilik Birim Sorumlusu Kenan Çelik de tescil edilen üzüm çeşidinde yardımcı araştırmacı olarak görev aldığını belirtti. Yıllarca süren titiz ve meşakkatli bir çalışmanın sonucunda üzüm çeşidini tescil ettirmenin mutluluğunu yaşadıklarını dile getiren Çelik, şunları aktardı: "Bölgemiz için çok faydalı olacağını düşündüğümüz bu üzümün bölgedeki üreticilere ulaştırılması için çalışmalarımıza devam edeceğiz. Bölgedeki üzüm üreticilerinin en büyük eksikliklerinden birisi kaliteli fidana ulaşmak. Özellikle tescil edilen Mazrone çeşidinin aşılanmış fidanlarını en yakın zamanda üreticimize buluşturacağımızın müjdesini veriyoruz."

Diyarbakır’da Süper Lig Kutlaması Haber

Diyarbakır’da Süper Lig Kutlaması

Amed Sportif Faaliyetler'in Süper Lig'e yükselmesi kentte coşkuyla kutlandı. Merkez Bağlar ilçesindeki Nevruz Parkı'nda düzenlenen "Kupa Töreni ve Şampiyonluk Kutlaması" programına kulüp yöneticileri, teknik heyet ve futbolcular takım otobüsüyle geldi. Kulüp yöneticileri, teknik ekip ve futbolcular, kırmızı halıda yürüyerek alana girdi. Havai fişek ve ışık gösterileri yapılan etkinlikte, sanatçılar sahne aldı. Alanı dolduran taraftarlar ve vatandaşlar, takımın şampiyonluğunu kutladı. Törende konuşan Kulüp Başkanı Nahit Eren, Trendyol 1. Lig'e yükselen Mardin 1969 Spor'u tebrik ederek, takıma başarılar diledi. Mardin 1969 Spor'un da en kısa sürede Süper Lig'e yükselmesini ve birlikte futbol oynamayı dileyen Eren, "Amedspor olarak büyük bir şey başardık, sizlerin sayesinde kazandık. Birlikte üzüldük, birlikte öfkelendik, birlikte yürüdük ve bugün bu kupayı bu kente getirdik. Asla inancımızı yitirmedik, sizlere güvendik. Gittiğimiz her yerde bizimleydiniz." dedi. Amedspor'un şampiyonluğunu kutlayan ve kutlamayan herkese teşekkür ettiğini dile getiren Eren, sözlerini şöyle sürdürdü: "Lakin şunu da herkes bilmeli, bu gereksiz korkularınızdan, kaygılarınızdan vazgeçin. Bu coşku o lige bir renk getiriyor, lige bir güzellik katacak. Amedspor'un dili, rengi, kimliği ve kültürü barıştan, hoşgörüden, kardeşlikten ve dostluktan yanadır. Birlikte başardık, birlikte kazandık. Öncelikle bu başarının mimarı olan futbolcularımızı kutluyor, kendilerine teşekkür ediyorum. Teknik heyetimizi kutluyorum. Sadece son karşılaşmadaki bizim çocukları değil, aynı zamanda Mehmet hocayı, Mesut hocayı, Sinan hocayı da ekiplerini de katkılarından dolayı tebrik ve teşekkür ediyorum. Amedspor'un, yıllardır cefasını çeken emekçilerine, çalışanlarına, taraftarlarına da teşekkür ediyorum." Kulübün Asbaşkanı Şeyda Arslantaş da Amedspor'un başarısının en büyük mimarının taraftarlar olduğunu belirtti. Arslantaş, "Bu kutlama, sadece A takımımızın başarısını değil, aynı zamanda kulüp bünyesinde bulunan kadın futbol takımımızın, engelsiz basketbol takımımızın ve altyapı takımlarımızın başarısı için kutlama alanına, şölen havasına dönüşen bir kutlama. Amedspor olarak farkımız her zaman görüldü, bundan sonra da görülmeye devam edecek. Kadınların spor alanlarında, yönetim mekanizmalarında, karar mekanizmalarında bulunmaları için her zaman mücadele edeceğiz." diye konuştu. Her zaman Amedspor'un, sporun birleştirici gücünü ön plana çıkaracağını ifade ettiklerini hatırlatan Arslantaş, "Amedspor birleştiren, her türlü ayrımcılığa karşı çıkan bir kulüp." ifadesini kullandı. "Amedspor çok büyük bir hikaye yazdı" Sivil toplum kuruluşları ve iş insanları adına konuşan Diyarbakır Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Kaya ise bugün burada sadece bir futbol başarısını değil aynı zamanda yıllardır kurulan büyük bir hayalin gerçeğe dönüşmesini kutladıklarını vurguladı. Birlikte inanmanın, mücadele etmenin ve başarmanın mutluluğunu yaşadıklarını aktaran Kaya, şunları kaydetti: "Amedspor'un başarısı yalnız bir sportif başarı değildir. Bu başarı aynı zamanda değişim hikayesinin, yeniden ayağa kalkma iradesinin adıdır. Çünkü güçlü kulüpler tesadüfen ortaya çıkmaz. Güçlü şehirler, güçlü kurumlar üretiyor. Güçlü kurumlar ise başarı kültürü oluşturur. Bugün sadece bir takım süper lige çıkmadı. Bir kentin yıllardır içinde taşıdığı inanç kazandı. Amedspor çok büyük bir hikaye yazdı. Başarımız çok büyük ve anamızın ak sütü gibi helaldir. Bugün burada ortaya çıkan tablo barışın, kardeşliğin ve ortak yaşamın, umudun güçlü bir fotoğrafıdır. Bugün ortaya çıkan tablo aslında Diyarbakır'ın ruhunu gösteriyor, çünkü bu başarı sadece futbolcuların başarısı değildir. Bu başarıda taraftarın emeği, gençlerin inancı, kadınların desteği, sivil toplumun sahiplenmesi, meslek örgütlerinin katkısı ve iş dünyasının dayanışması vardır." Takım kaptanı ve kaleci Erce Kardeşler de şampiyonlukta payı olan kulüp çalışanlarına teşekkür etti. Konuşmaların ardından sahneye çıkan futbolcular madalyalarını aldı, şampiyonluk kupasını kaldırdı. Kutlama kapsamında dronla gökyüzünde Türkçe ve Kürtçe, "Şampiyon Amedspor, başardık, biz geldik ve gözümüz aydın." yazıldı. Kutlama programı, yöneticiler, teknik ekip ve futbolcuların kupayla toplu fotoğraf çekiminin ardından sona erdi. Programa, Diyarbakır Büyükşehir Belediye Başkanı Ayşe Serra Bucak Küçük, CHP Genel Başkan Yardımcısı Sezgin Tanrıkulu, bazı sivil toplum kuruluşlarının temsilcileri, futbolcuların aileleri, taraftarlar ve vatandaşlar katıldı.

logo
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.